RoelienvanderHaar.reismee.nl

New Zeeland

Brisbane naar Christchurch

Zondag 09augustus is het dan zover om 4.45 heb ik mijn wekker gezet voor de vlucht naar Auckland new zeeland. Maar natuurlijk was ik al voor de wekker wakker, wat nog een voordeeltje had kom ik nog even Skypen met ArjanJ

Om 5.30 kwam de taxi mij halen om mij naar het vliegveld te brengen. Daar aangekomen verbaasd het me altijd hoe snel je hier in Brisbane door de douane heen gaat, oké was het nog vroeg nu maar toch. Bij het douane mannetje aangekomen, waren er weer problemen met mijn paspoort net als in februari toen ik in Australië aankwam, maar nu vertelde hij dat mijn paspoort niet goed scande, dus hij nam hem even mee voor een ander scan apparaat. Maar goed alles ging vlot. En ik mocht weer met de A380 vliegen, deze keer in Economy class maar dat vond ik juist leuk, kon ik dat ook eens zien

Laughing

Al met al duurde de vlucht naar Auckland 3 uur. Ik zat bij het raam dus kon mooi naar buiten kijken. Aangekomen in New zeeland deed de douane iets lastiger, ze vroegen iedereen allerlei vragen; wat je kwam doen, waar je vandaan kwam, op wat voor visa ik in Australië was etc. Maar ik heb mijn stempel (visitor visa )voor NZ gekregen.

Op naar de volgende vlucht naar Christchurch. Ik kon opinternationale luchthaven mijn koffer inchecken om vervolgens via buiten naar de nationale luchthaven te lopen (20 minuten), er gingen ook shuttle bussen, maar ik vond het wel lekker om even een frisse neus te halen.

Op de nationale luchthaven aangekomen, kon ik weer vlotjes door de douane heen. En hoefde uiteindelijk maar een uurtje wachten voordat de vlucht vertrok met Air New Zealand. Tijdens de vlucht kreeg je hier nog gewoon zonder te betalen een kop thee of koffie met een koekje en daarna nog een snoepje. En dat alles op een vlucht van 75 minuten. Geweldig. Ik had weer een plekje bij het raam en kon ik van een mooie zonsondergang genieten, dat was lang geleden, in Australië (omgeving Brisbane) kan je alleen mooie zonsopkomst bekijken.

In Christchurch aangekomen kon ik met een shuttle busje naar een hotel, waar ik mijn huurauto kon ophalen. Daar bij de receptie aangekomen vroeg het mannetje wat mij hielp of ik nog van plan was ver te rijden, er was een ijs waarschuwing uitgegaan voor het hele Zuidereiland, lekker dan.
Ik hoefde maar 10 kilometer te rijden naar mijn hotel dus dat viel wel mee. Vervolgens kwam er een ander mannetje om mij naar mijn auto te brengen, leest hij ineens mijn naam voor Roelientje van der Haar. Hahaha was het een Nederlandse man die 45 jaar geleden naar NZ was verhuisd.

Op naar mijn eerste accommodatie, dat was dus weer lastiger dan gedacht, ik heb drie keer door de straat gereden voordat ik het gevonden had, maar gelukkig 3 maal is scheepsrecht. De eerste nacht had ik een kamer in het Jailhouse accomodation. Dit is een oude gevangenis die ze omgebouwd hebben tot hotel. Ik heb dus voor het eerst in mijn leven in een cel geslapen. De kamers hadden nog steeds ijzeren deuren, was een erg leuke accommodatie.

Christchurch naar Hokitika

’s Ochtends schrok ik om 8 uur wakker, eerst even de twijfel staat mijn mobiel op AU tijd of NZ tijd, mijn horloge gecheckt en mijn mobile stond op NZ tijd. Ik wou toch nog even in het centrum van Christchurch kijken, maar daar ben ik weer snel weg gegaan, wat een depressieve bende. In 2011 is hier een zware aardbeving geweest waarbij 185 mensen zijn overleden, maar de hele stand is 1 grote bouwput en is nog niet weer opgebouwd, nog heel veel ingestorte gebouwen, het was een spookstad, en de regen hielp ook niet mee..

Ik maar op pad, ik had besloten om via Arthurs pass door de zuidelijke Alpen naar de Tasman Zee (oost kust) te gaan. Niet wetende waar ik die avond zou slapen. Omdat ik nog niet had ontbeten, ben ik gestopt in een klein plaatsje Darfield waar ze 1 café hadden waar ik heerlijk scrambeled eggs heb gegeten. Je had hier al erg mooie uitzichten op de bergen, was benieuwd waar de weg mij naartoe zou lijden. Hoe dichter ik bij de Alpen kwam hoe meer sneeuw er lag ondertussen een behoorlijk pak, had ik nu zomervakantie of wintervakantie, lekker verwarrend sneeuw in augustus, maar hier is het nu eenmaal winter dus is het een winter vakantie. Ik ben zelf nog nooit met sneeuw in de bergen geweest dus ook wel weer eens leuk. De weg was niet altijd even sneeuwvrij en was dus rustig aan de pass over. Soms kwam je achter een vrachtwagen die niet harder dan 30 ging, maar dat vond ik niet zo heel erg kon ik lekker van het uitzicht genieten. Ben regelmatig even gestopt. Ik ben in Arthurs pass village gestopt een een wandeling te maken. Ik heb gekozen voor de Devil’s punch bowl track. Dit was een wandeling naar de voet van een 131 meter hoge waterval. Was nog een behoorlijk klimmetje door de sneeuw, maar wel erg mooi. Hierna weer doorgereden want ik moest nog steeds een behoorlijk aantal kilometers maken voordat ik uit de alpen zou zijn en dat wil je niet in het donker doen. Je hebt hier veel enkel baans bruggen, je moet elke keer goed kijken of er niks aan komt vanaf de andere kant, want ze kunnen behoorlijk lang zijn. Op een gegeven moment had je zelfs een enkel baans brug die je met een trein moest delen, ja je leest het goed een trein. Je moest met je auto over een treinspoor rijden over een brug, ik heb toch wel regelmatig in mijn achterruitkijk spiegel gekeken om te checken of er geen trein aankwam. Vervolgens kom je bij een rotonde, waar een treinspoor midden door de rotonde loopt, ze hebben hier wel bijzondere verkeer situaties. Uiteindelijk ben ik uitgekomen in klein plaatsje Hokitika. Ik vond het Fitzherbert Court Motel, ik vragen of ze nog een kamer hadden en ik had geluk. Het was wel een beetje duurder dan gepland, maar ja ik had geen zin om verder te zoeken. Toen ik mijn kamer/studio bekeek, was ik gelijk blij. Ik had een bad, en wat heb ik dat de laatste 6 maanden gemist. Ik ben gelijk het stads centrum(pje)in gegaan, eerst even langs de supermarkt om een paar flesjes water te kopen voor onderweg. Ik heb nog een heerlijk strandwandeling gemaakt. Het strand is niet zo mooi als in Australië, zwart zand met heel veel aangespoelde takken etc, maar de zonsondergang was erg mooi.

Ik heb heerlijk gegeten bij Stumpers bar en cafe. Om vervolgens twee uur in bad te gaan liggen. Ik had zelfs warmte lampen in de badkamer. Geweldig.Daarna het bed maar eens getest heerlijk bed ook, dus geld meer dan waard.

Hokitika naar Haast

Brr het was vannacht toch best wel koud, en heb halverwege de nacht maar een trui aangetrokken. Toen ik de deur van min accommodatie open deed stond mij een leuke verassing te wachten, de ramen van mijn auto waren bevroren, lekker dan kan ik ook nog ramen krabben.

Maar ja waarmee, in een huur auto hebben ze nu eenmaal geen krabber liggen. Ik kon kiezen uit bankpas, creditkaart of rijbewijs, maar voor mijn rijbewijs gekozen.

Gelukkig zat het ijs er niet al te vast op en kon ik vlot op pad. Op naar het zuiden, ik ging wel weer kijken hoever ik kwam. Het plan was om naar de gletsjers te gaan. Mijn eerste tussen stop na 150 kilometer was de plaats Franz josef. Je had hier allerlei mogelijkheden om een helikopter vlucht naar de Franz josef gletsjer te boeken. Dit leek mij wel heel erg gaaf, dus ik 1 van de boeking bureau's binnen gelopen om de te vragen naar de mogelijkheden. Ze gaf al snel aan dat er vanuit deze plaats niet zo veel vluchten gingen en of ik ook nog verder naar het zuiden ging, want vanaf het plaatsje Fox Glacier gingen wel verschillende vluchten, geen probleem die kant ging ik toch op. Dit was nog een half uurtje rijden. Omdat ik nog tijd over had heb ik besloten om nog even bij lake Matheson te gaan kijken. Hier heb ik een wandeling van 40 minuten gemaakt, waarbij je een mooi uitzicht had op Mount Cook en top van Fox glacier. Daarna ben ik nog naar een uitzicht punt op de gletsjer gelopen. Terug in het dorpje fox glacier het ik even een kopje thee gedronken, om vervolgens naar het boekingsbureau te gaan, bleek mijn vlucht te zijn geannuleerd, maar ze hadden mij bij een andere vlucht van een ander boeking bureau geplaatst. Ook goed, bleek ik nog mazzel te hebben ook dit was een 40 minuten vlucht en ik had maar voor een 20 minuten vlucht betaald. Maar wat was dat super om mee te maken zeg. Heel apart om in een helikopter te vliegen. We zijn over de bergen en over de gletsjer gevlogen op ongeveer 3 kilometer hoogte. Ook zijn we nog op de berg in de sneeuw geland om van het mooie uitzicht te genieten. Wat een geweldige ervaring, mocht je ooit in NZ komen dan is dit wel een aanrader.

Na de vlucht weer in de auto gestapt met een super grote grijns op mijn gezicht.

Ik wou toch nog wel wat kilometers gaan maken naar het zuiden, nog even een pitstop gemaakt bij knights point met natuurlijk weer een mooi uitzicht. Hierna doorgereden naar Haast. Dit is niet meer dan 2 huizen, een motel, en een dorps café/restaurant/snackbar. Ik heb hier een kamer geboekt, omdat ik voor het donker de Haast pass toch niet meer over kwam. 1 in het donker wil je niet door de bergen rijden en 2 overdag kan je zoveel mooie dingen zien. Dus maar in dit gehuchtje gestopt. In het dorps café/restaurant/snackbar wat gegeten, moet zeggen dat het erg lekker was.

Reacties

Reacties

Bart

Wat een te gekke ervaring Roelien, geweldig

Ma(rijke)

Even lekker geteut vlak voor je ging slapen.
WAUH !!!! Wat een leuke, mooie foto's. Op de kaart van Nieuw Zeeland kan ik je goed volgen. DOEI!

Niesje

Mooi beschreven weer Roelien, we zien het bijna voor ons!
En dat je niet alleen mooi kunt schrijven, maar Nieuw-Zeeland ook echt een mooi land is, bevestigen de foto's, prachtig! Groetjes en tot snel.

Sieka

Wat weer een super verhaal, en hoe is de Economy class bevallen? Is toch goed te doen? Wat betreft die helikoptervlucht die had ik heel graag met je willen doen!! (lees jaloers). Tot gauw.

Groetjes Sieka.

Toine

Leuke verhalen over de vakantie in NZ en Austalie .. ik ben ook van plan om naar Brisbane / Auckland te reizen tijdens de kerst vakantie FF naar de zon :) ... kan jij mij wat aanbevelingen doen.

Groetjes Toine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!